Stor undersökning: Chefer coachar INTE trots att de tror det

Chefer coachar inteChefer tror att de coachar sina medarbetare – men när man tittar närmare på vad de
egentligen gör så handlar det i mycket högre grad om att ge instruktion och information.

2010 startades en studie med avsikt att kartlägga arbetsledare på svenska arbetsplatser. Vad gör de under den tid de anser sig vara arbetsledande och vilken effekt har det på medarbetarnas eller arbetsgruppen arbetsutförande och prestation?

Vad gör chefen på jobbet?

Undersökningen har omfattat en stor mängd observationer och dokumentation av chefers arbete ute i organisationer. Arbetsplatserna har valts ut med bredd från kommunala verksamheter som skola och hemtjänst, till statliga tjänsteföretag och privatägda industri-, bygg- och tjänsteföretag. Forskningsgruppen har ägnar sig åt så kallad interaktiv forskning och har tillbringat uppemot 3 500 timmar ute i fält per år sedan 2010 och följt över 400 ledare i flera olika branscher och organisationer.

Det är underlaget för studien på KTH: Tillämpad beteendeanalys i arbetsledning som en forskningsgrupp under ledning av Simon Elvnäs, industridoktorand och beteendeanalytiker, gjort.

De konstaterar att ledarskap i en verksamhet utgörs av ett stort antal beteenden, kedjor av reaktioner och handlingar som tillsammans skapar företagets aktiviteter och resultat. Beteenden är situationsbetingade och måste ses utifrån den situation de uppstod i. Detta är en vetenskaplig kartläggning av vad arbetsledare säger och gör på daglig basis, det vi kallar ”arbetsledning”.

Led efter beteendevetenskapliga metoder!

I sammanfattningen till sin magisteruppsats och i presentationen av studien på KTH konstaterar Simon Elvnäs att organisationslitteraturen och dess forskare hävdar att ledarskap utan kunskap om beteendevetenskapliga metoder skadar både produktivitet, personlig utveckling och trivsel på arbetet. Ganska hårda ord! Men de konstaterar också att det finns forskning, framgångsrika referensföretag, samt en mängd vinster med att arbeta enligt ett arbetssätt grundat i beteendevetenskapliga forskningsrön: och ändå fortsätter företag och dess chefer att gång på gång jaga kortsiktiga vinster och investera i utvecklingsförsök som inte leder till en konkret förändring i verksamheten.

Företag tappar personal, lönsamhet och engagemang. Istället för att använda sig av den kunskap som finns, försöker man ännu mer och ännu hårdare med redan dåligt fungerande strategier baserade på felaktiga grundantaganden och övertygelser om varför de anställda gör det de gör. Framför allt arbetar cheferna fortfarande med instruktion och information, i stället för med coachning och feed-back.

De största skillnaderna mellan denna metodik och det mer traditionella ledarskapet ligger i grundantagandet om vad som styr människors beteende. Tillämpningen av metodiken handlar till stor del om att inte fokusera på det som sker innan ett beteende eller ett agerande, utan istället koncentrera insatserna på vad som sker direkt efteråt. Något jag kan konstatera att man i hög grad gör inom seriös coachning – man fokuserar inte på tidigare händelser, utan på att sätta upp nya mål, hur individen kan förändra sin tanke och hur personen kan göra annorlunda nästa gång.

Det innebär att chefens insats kräver ett nytt tänk och agerande, men också att effekten bli mer hållbar och gynnar såväl de anställda som företagets egna utveckling. Studien konstaterar att företag behöver konkret hjälp och handledning på plats för sina arbetsledare. Det finns intresse och möjligheter att göra stora vinster med att arbeta på ett annat sätt i organisationer, men ute i organisationerna finns hinder, främst i form av tidsbrist och okunskap om metodiken och dess tillämpning.

Simon Elvnäs håller på att skriva en bok om sina och forskningsgruppens resultat kring effektfull arbetsledning – vi ser fram emot att den utkommer (Volante förlag). Håll också ett öga på Kunskapsportalen för forskning om arbetsledning, utveckling och kunskap i praktiken som bevakar just de här viktiga frågorna.

Hur kan du förändra ditt förhållningssätt till ledarskapet för att få bättre resultat? Hur uppdaterad är du på nya beteendevetenskapliga metoder?
//yeh yeh coach

 

 

 

 

Detta inlägg publicerades i Arbetsliv, Boktips, Coachning, Ledarskap, Organisation, Verktyg och märktes , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar